تاریخچه جیپ هـامر؛ از ابـتدا تا انـتها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید.امیدوارم از مطالب خوشتون آمده باشد و از آن لذت برده باشید.در صورت تمایل در نویسندگی وبلاگ در قسمت نظرات برامون بنویسید. مدیریت وبلاگ" امیر حسین رحیم نظری"

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان MEGA WEB و آدرس megaweb.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 608
:: کل نظرات : 23

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 194
:: باردید دیروز : 1025
:: بازدید هفته : 1736
:: بازدید ماه : 5571
:: بازدید سال : 87116
:: بازدید کلی : 271593

RSS

Powered By
loxblog.Com

تاریخچه جیپ هـامر؛ از ابـتدا تا انـتها
سه شنبه 10 مرداد 1391 ساعت 14:52 | بازدید : 942 | نوشته ‌شده به دست Arash Salehnia | ( نظرات )

اتومبیل چند منظوره با قابلیت های بالا (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) یا به اختصار HMMWV یا هاموی (Humvee) اتومبیلی بادوام و قدرتمند نظامی است که این واژه برای اولین بار توسط کمپانی AM General مطرح شد. این اتومبیل نظامی جانشین شایسته ای برای جیپ هایی بوده كه تا قبل از ورود هاموی به بازار توسط ارتش آمریكا استفاده می شده است. اما مدت هاست که این اتومبیل چند منظوره نظامی با نام هامر در خیابان ها تردد می کند. تبدیل هامر به هاموی، تاریخچه ای پیچیده و تا حدودی قدیمی دارد.

 


 



 

تاریخچه
 


در سال 1977، ارتش آمریكا اعلام كرد كه اتومبیل های شهری مجهز به تجهیزات نظامی، پاسخگوی نیازهای نظامی نیستند. در سال 1977 كارخانه لامبورگینی مدل چیتا را تولید كرد تا مفاد قرارداد ارتش را به خود جلب كند. در سال 1979 میلادی، ارتش آمریكا تمامی مشخصات یک اتومبیل نظامی چند منظوره (هاموی) را كه مورد نیازش بود، به تصویب رسانید. در ماه جولای همان سال، شرکت AM General مقدمات كار طراحی اتومبیلی مطابق درخواست ارتش آمریكا را شروع كرد و در مدت تنها 11 ماه اولین نمونه اولیه آن به نام M998 تولید شد كه بلافاصله انجام آزمایش های گوناگون روی آن آغاز شد.

در میان شش شرکت کننده، شرکت های Teledyn، بخش دفاع کرایسلر (که بعدها توسط General Dynamics خریداری شد و به همین نام شناخته می شود) و AM General به مرحله نهایی راه یافتند. ارتش آمریکا، از هریک از این سه شرکت درخواست کرد تا اتومبیل نظامی حاضر در رقابت را در سه آرایش آمبولانس، حامل سرباز و حامل TOW طراحی کنند و بسازند. شرکت کنندگان با چالش هایی همچون استفاده از پنل های ضد گلوله، به حداقل رساندن وزن، قابلیت فرو رفتن در آّب هایی با عمق زیاد، عدم نشان دادن ضعف در سرما و گرمای شدید، مقاومت بالا، استهلاک کم و... رو به رو بودند که نهایتأ AM General توانست در مجموع امتیازات بیشتری را نسبت به رقبا کسب کند و به عنوان اتومبیل رسمی ارتش آمریکا انتخاب شد.

 


 


در ماه ژوئن 1981، ارتش آمریكا با AM General قراردادی منعقد كرد تا چند نمونه اولیه دیگر از M998 را به آمریكا بفرستد تا آزمایشات دیگری بر روی آن انجام بگیرد. پس از مدتی به این كارخانه اتومبیل سازی دستور رسید تا برای سال 1985 تعداد 55000 دستگاه از خودروی نظامی هاموی را ساخته و به آمریكا منتقل کند. اولین باری كه این اتومبیل در منطقه جنگی خدمت کرد در عملیات Just Cause بود كه طی این عملیات، آمریكا در سال 1989 به پاناما حمله كرد. اتومبیل های نظامی شكست ناپذیر هاموی دیواری مستحکم برای ارتش آمریكا در این جنگ بودند. پس از اثبات توانایی های هاموی در این نبرد، آمریکا و دیگر کشورها، ده ها هزار دستگاه از آن را سفارش دادند. آمریكا و چند كشور دیگر بیش از 10 هزار هاموی را در جنگ عراق در 2003 بكار بردند.

یكی از این هاموی ها در جنگ كوزوو (Kosovo) توسط ارتش یوگوسلاوی به غنیمت برده شد و هم اكنون این خودرو رو به روی ساختمان موزه ارتش در پارک قلعه نظامی Kalemegdan واقع در بلگراد ، صربستان به نمایش عمومی گذاشته شده است.

 


 


طی جنگ عراق، این خودروی شكست ناپذیر نظامی، باری دیگر توانایی هایش را به همگان ثابت كرد. در اوایل سال 2006 طبق آمار به دست آمده فقط 250 عدد از 10 هزار هاموی اعزام شده به عراق نابود شدند.

 


 


در سال 1992، شرکت AM General، بازاریابی برای فروش هاموی به عموم را آغاز کرد. در همان سال، تعدادی نمونه "تولید محدود" شهری از همان کارخانه ای که نمونه های نظامی در آن تولید می شد خارج شد. نمونه های تولید محدود در سازه و بخش فنی دارای همان مشخصات نمونه های نظامی بودند اما سیستم تهویه، سیستم صوتی، رنگ متالیک اتومبیل های شهری، صندلی های راحت تر و تزیینات چوبی به آن اضافه شده بود. در سال بعد، این شرکت با 50 نمایشگاه اتومبیل مذاکره کرد تا آنها را به عنوان نمایندگی فروش هاموی هایش برگزیند. در ماه دسامبر سال 1999 میلادی، AM General نام و حقوق هاموی را به جنرال موتورز فروخت. جنرال موتورز تنها وظیفه بازاریابی، تقسیم تولیدات و انتقال آنها را به کشورهای مختلف بر دوش گرفته بود در حالیکه تولیدات هنوز بر عهده AM General بود. در این زمان بود که برای هویت بخشیدن به این اتومبیل نظامی، نام H1 برای آن در نظر گرفته شد.

جالب است بدانید که یکی از دلایل شهری شدن هاموی، علاوه بر تمایل خود AM General، اصرار زیاد آرنولد شوارتزنگر (بازیگر فیلم های هالیوود و فرماندار فعلی کالیفرنیا) بود و به دلیل قدرت عمومی که داشت، در تولید نمونه شهری هامر کمک شایانی کرد.

 


 


در سال 2002، شرکت AM General، نمونه کوچکتر H1 را طراحی کرد و ساخت که ابعاد کوچکتری داشت و خطوط تیز و پنل های تخت، انحنای بیشتری پیدا کرده کرده بودند و امکانات بیشتری در کابین به چشم می خورد تا مناسب تردد شهری باشد. خودرو مذکور H2 نام گرفت. هامر H2 در تأسیسات کنار کارخانه تولید H1 در میشاواکا به تولید رسید.

در سال 2005، نمونه کوچکتر هامر H2 یعنی H3 معرفی شد که یک شاسی بلند با ابعاد متوسط بود. این مدل در تأسیسات جنرال موتورز در لوس آنجلس به تولید رسید. موفقیت هامر تا جایی بود که در عرض 7 سال (تا سال 2006)، در 33 کشور نمایندگی داشت و به فروش می رسید. در تاریخ نهم مِی سال 2006 تصمیم گرفته شد تا تولید نمونه شهری H1 متوقف شود و این خبر در تاریخ دوازدهم همان ماه، عمومیت پیدا کرد. تنها در سال 2006، تعداد 729 دستگاه H1 به فروش رسید و شمار فروش آنرا از سال 1992 که تولید نمونه شهری آغاز شد، به تعداد 11 هزار و 818 دستگاه رساند.

 


 


در سال 2008، هامر از کانسپت HX رونمایی کرد که یک شاسی بلند کوچک دو در و دو نفره بود و قصد بر آن بود تا HX کانسپت به عنوان مدل H4 به تولید انبوه برسد که در همان سال شرکت جنرال موتورز از بحران فروش محصولات این برند خبر داد. در تاریخ اول ژوئن سال 2009، جنرال موتورز پرونده های ورشکستگی برند هامر را تکمیل کرد. یک روز پس از این واقع، شرکت چینی "صنایع سنگین سیچوان" مشتاق به خرید این برند شد و پس از اندکی از گفته اش پشیمان شد. جنرال موتورز هم اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده، خریداری برای این برند پیدا نشود، برند را کلأ منحل خواهد کرد. همین اتفاق هم افتاد و در تاریخ 31 ژوئن سال 2010، جنرال موتورز، تعطیل شدن تأسیسات هامر و منحل شدن این برند را رسمأ اعلام کرد.

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که نام "هامر" از کجا پدید آمده است اما طبق نوشته ها، در سال 1992 میلادی، پس از تولید نمونه های شهری این اتومبیل نظامی، نام آن از "هاموی" به "هامر" تغییر یافت تا ذهنیت جنگجویانه و خشن آنرا تا حدودی بر طرف کرده باشد. اما در مورد اینکه واژه هامر به چه معناست یا مخفف چه عبارتی است هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و به نظر می رسد بیشتر به دلیل تلفظ راحت تر واژه هاموی، این تغییر انجام شده است.



 

مشخصات
 


در ارتش آمریكا حداقل 17 نوع ازهاموی وجود دارد. خودروی نظامی هاموی می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد :

حمل بارهای سنگین نظامی، جابجایی سربازان، سكوی متحرک پرتاب موشک، آمبولانس (همراه با چهار تخت برای زخمی شدگان و مجروحین)، حمل موشك های M220 TOW، حركت دهنده خمپاره اندازهای M19، سكوی پرتاب موشك استینگر M – 1097، حمل پناهگاه های S220 و استفاده از آن به عنوان خودروی MRQ – 12 برای پشتیبانی هوایی.

 


 


برای عبور از رودخانه اگر این اتومبیل نظامی تا ارتفاع 76 سانتی متری درون آب قرار گیرد هیچ مشكلی برای آن پیش نخواهد آمد ، اما با نصب كیت مخصوص ضد آب بر روی آن می تواند تا 5/1متر نیز در آب فرو برود. تجهیزات اختیاری قابل نصب بر HWWV می تواند یك وسیله برای حمل بارها ، تجهیزات و یا جنگ افزارهای نظامی باشد كه تا وزن 2700كیلو گرم را می تواند تحمل كند. حامل جنگ افزارهای M1025 و M1043/M1044 قابلیت پرتاب و شلیك را برای خمپاره انداز MK19 ، مسلسل M2 ، مسلسل M240G و M249 SAW فراهم می كند.



 


 


 

نقاط ضعف اتومبیل
 


یكی از بزرگترین نقاط ضعف هاموی زره پوش نبودن آن می باشد كه در مقابل برخی اسلحه ها آسیب می بیند. برای مثال نیروهای دشمن می توانند با كمك یك RPG براحتی آن را نابود كنند. همچنین اگر توسط اسلحه AK-47 به سمت این خودرو شلیك شود ، گلوله های آن می توانند به داخل نفوذ كنند و موجب زخمی شدن سربازان شود. امكان نفوذ گلوله های 7/62 mm به داخل هاموی بسیار زیاد است كه به فاصله گلوله شلیك شده و مكان اصابت گلوله نیز بستگی دارد. حتی در مقابل بمب های IED و مین های زمینی كه كنار جاده كار گذاشته شده اند نیز آسیب پذیر می باشد (برای مثال تعدادی از هاموی های اعزام شده به عراق از این طریق آسیب دیدند). هاموی های زره پوش در مقابل انفجاری كه از كنار رخ می دهد مقاومت می كنند اما انفجاری كه در زیر خودرو صورت گیرد ، می تواند باعث نابودی آن شود.



 

جایگزینی
 


دولت آمریكا در جستجوی جایگزینی برای این خودروی نظامی می باشد. نمونه های اولیه تانكها و اتومبیل های جدید ارتش آمریكا در آزمایشات در حال گذراندن مراحل داوری هستند. شركت های Navistar International و Lockheed Martin در پروژه ساخت خودروی نظامی جدید شركت كرده اند. در حالی كه AM General برای این پروژه انتخاب نشده است. نمونه اولیه خودرو نظامی شركت Navistar ساخته شده است كه به احتمال زیاد جاینشین های شایسته ای برای هاموی های فعلی هستند. شركت Marine Corps نیز در حال طراحی یك HMMWV جدید است.
قسمت تحقیقات Naval در حال سرمایه گذاری بر پروژه Georgia Tech's Ultra AP است كه یك خودروی نظامی بر پایه شاسی F350 می باشد كه دارای سنگر و زرهی برای اتاقک است كه تكنولوژی های پیشرفته ای را در بر می گیرد. اما حقیقتأ هنوز با گذشت این همه سال، اتومبیل نظامی به سادگی و استحکام هامر طراحی و ساخته نشده است. هنوز هاموی، خدمتگزار ارتش آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهاست و در سخت ترین شرایط و عملیات امدادی همچون وقوع سیل و طوفان، مورد اعتماد ترین اتومبیل سازمان ها و ارتش است.
 




:: موضوعات مرتبط: اتومبیل , تکنولوژی , ,
:: برچسب‌ها: هامر , تاریخچه , ابتدا تا انتها ,
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: